Schaakboekenverzameling Fred Tammen

vrijdag 26 februari 2016
Zoals sommigen van jullie misschien weten, verzamel ik schaakboeken van “Sportverlag Berlin”, een Oostduitse uitgever van veelal uit het Russisch vertaalde schaakboeken. Tussen 1951 en 1993 heeft "Sportverlag Berlin" 172 titels en als je de herdrukken meetelt 307 edities uitgegeven. Op één uitzondering na zijn alle boeken in de Duitse taal. In de bibliografie, zoals ik die via een Tjechische antiquaar heb weten te bemachtigen, zijn alle uitgegeven boeken in rubrieken ingedeeld (openingen, eindspelen enz). Mijn jarenlange zoektocht naar deze boeken heeft mij – uiteraard met behulp van internet - met vele antiquarische boekhandels, maar soms ook met particuliere aanbieders en onlangs ook met een schaakvereniging in contact gebracht.

Deze schaakvereniging is één van de oudste – misschien wel de oudste – schaakverenigingen van Nederland. Ik zocht: deel 2 van "Das Schacherbe Aljechins"en kwam, door deze titel eenvoudig te googelen, bij het "Koninklijk ‘s-Gravenhaags Schaakgenootschap Discendo Discimus" terecht, kortweg DD genaamd. Deze vereniging is in 2012 een project begonnen om aan de vereniging nagelaten schaakboeken van de hand te doen. Leen Spaans verzorgt deze schaakboeken website, die te vinden is op www.dd1852.nl onder de rubriek "boekenverkoop". De moeite waard om eens even te bekijken. Ik heb er in ieder geval gevonden wat ik zocht.

Intussen heb ik 169 van de 172 titels te pakken, twee titels zijn onderweg. Ik speur nog naar één titel: een vermoedelijk onaanzienlijke uitgave van 80 pagina’s uit 1950: Schachmeisterschaften der DDR 1950. Over de kwaliteit van de boeken nog het volgende: 81 titels betreffen openingen met auteurs als Taimanov, Keres, Bronstein, Polugajewski. Leuk om te hebben maar in praktische zin minder nuttig in ons computertijdperk. Veel interessanter zijn de boeken over training, eindspel, middenspel, biografieën, tournooien, matches enz. Deze onderwerpen zijn wat tijdlozer en vaak zeer leerzaam.

Ik was altijd al van plan iets over mijn "Sportverlag Berlin" verzameling te schrijven en nu Leen Spaans mij verzocht om wat aandacht te besteden aan het initiatief van DD is dit stukje uit mijn tekstverwerker gekomen. Belangrijk om te weten is dat de opbrengst van de boekenverkoop van DD bestemd is voor hun vereniging.

Heerlen, 26 februari 2016
Fred Tammen
PS: Mocht je Schachmeisterschaften der DDR 1950 tussen je schaakboeken hebben staan: ik ben uiteraard zeer geïnteresseerd!