Veel deelnemers bij simultaan clubkampioen

zaterdag 3 juni 2023
Er was veel belangstelling dit jaar voor de simultaan tegen de clubkampioen, Rien Seip. Sinds de herinvoering hiervan enkele jaren geleden is het nog nooit zo druk geweest. Een zware klus voor de simultaangever. Om te voorkomen dat het heel laat zou worden was afgesproken dat er vanaf 23:30 uur verder zou worden gespeeld als kloksimultaan.

Slechts 9 partijen waren voorbij in de normale simultaan. Paul Thissen, de nummer twee uit het klassement, wist binnen 10 zetten van Rien te winnen. Normaal als laatste klaar in een simultaan, was Paul nu de eerste. René Coenjaerts volgde niet veel later met een remise. Ook Leo Maessen wist in de reguliere simultaan te winnen en Fred Schotanus scoorde een remise. Marcel Drummen, Dennis Greten, Ruud Hendriks Olaf Rozema en Ton Houben verloren. Een score van 67% uit de gewone simultaan.

Toen begon voor Rien het zwaarste gedeelte, de kloksimultaan aan 12 borden. Met 20 minuten voor de simultaangever en 10 minuten voor de tegenstanders werd het een race tegen de klok. Erik Henssen verloor. Bram Brassé wist al snel te winnen en ook Nikolai Kryvoruchko haalde binnen enkele zetten het volle punt binnen. Hans Palm, Bram Schouten en Jac Stams verloren, Jos Jeurissen haalde remise. Max Doering wist ook het volle punt binnen te halen. Victor Bashi en Jo Bloem verloren. Toen waren alleen de twee Duitsers nog aan het spelen. Riens angstgegner Martin Schmitz wist te winnen. Kalle Krings verloor.

In 21 partijen scoorde Rien 13½ punt; een score van 64%. Zes nederlagen en drie remises stond hij toe.